Wszyscy nienawidzimy spamu w skrzynce poczty elektronicznej, ale rzadko próbujemy dotrzeć do podstaw pochodzenia takich wiadomości i ich sensu. Wielu webmasterów napotyka problem związany z otrzymywaniem niechcianych wiadomości poprzez formularz kontaktowy na swojej witrynie. Jest to na ogół podstrona, dzięki której odwiedzający mogą się skontaktować z posiadaczem witryny. Spamerzy notorycznie wykorzystują te blankiety do przesyłki spamu zalewając webmastera ogromem zbędnych wiadomości. W tym artykule zwrócę uwagę na niektóre środki zwalczania spamu wywodzącego się z formularzy kontaktowych albo i np. na Linkedin.
Monitorowanie poprawności pól formularza
Niezwykle istotną częścią zapewniania bezpieczeństwa formularza jest ścisłe sprawdzenie walidacji wszystkich pól. Tutaj najlepiej posłużyć się przykładem: po wprowadzeniu numery telefonu i wciśnięciu przycisku „wyślij” można wdrożyć kod, który będzie pilnował, czy w pole pozostały wprowadzone jedynie cyfry. Podobnie w przypadku pola adresu mail czy wpisany adres posiada znak „małpy”.
Captcha
Jednym z najsprawniejszych sposobów na zwalczanie spamu jest zabezpieczenie formularza captchą. Wymusza ona, żeby każdy użytkownik spisał z obrazka stosowne słowo. Zapobiega to w pewnej częsci wysyłanie wiadomości poprzez automatyczne programy. Boty zwykle nie mogą wykryć tekstu widniejącego na fotografii, więc nie wprowadzą stosownego ciągu znaków.
Wtyczki antyspamowe
Askimet to jedna z najmodniejszych wtyczek użytkowanych w cms WordPress, która ma za zadanie identyfikować prawdziwe komentarze i filtrować spam. Analogiczne rozwiązania są osiągalne na innych platformach. Trzeba uwzględnić, że wtyczki nie są w stu procentach skuteczne, ale wykonują po prawdzie dobrą pracę.